Oleh Cikgu Husmira Hussin - SMK Machang, Kelantan
Kemajuan teknologi pada masa kini amat pantas bergerak.
Syarikat-syarikat besar pembangunan aplikasi dan teknologi seperti Apple,
Samsung, Microsoft, Window dan sebagainya berlumba-lumba mengeluarkan produk
yang di luar sangkaan pengguna tentang kehebatan teknologi ini di mana ia mesra
pengguna dan mempunyai banyak manfaat.
Antaranya seperti Ipad, tablet, smart phone dan sebagainya telah
menggantikan penggunaan komputer yang agak besar dan berat untuk dibawa bersama
kemana-mana. Kini kanak-kanak seusia 3 tahun sudah dapat menguasai kehebatan
teknologi ini. Jika hendak dibandingkan kemahiran dan tahap kreativiti pelajar
pada awal tahun 2000 amat jauh perbezaannya.
Keperluan teknologi masa kini telah menjadi suatu keperluan asas
kepada pengguna begitu juga kanak-kanak. Ianya dapat memberangsangkan kebolehan
pelbagai pemikiran mereka secara interaktif. Kini, masyarakat telah sedar
bahawa keperluan ini amat penting untuk perkembangan kognitif anak-anak mereka
selain menghantar ke
pusat-pusat tuisyen dan sekolah.
Idea Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) yang di bawa
oleh Tan Sri Dato' Muhyiddin Mohd Yassin selaku
Menteri Pelajaran Malaysia amat bersesuai pada masa kini untuk mengangkatkan
lagi tahap kemajuan pendidikan sedia ada bagi melahirkan generasi masa depan
yang mempunyai daya fikiran tinggi bertaraf dunia seiring dengan kemajuan
teknologi masa akan datang.
Oleh yang demikian bagi peringkat permulaan
masa kini, guru-guru seharusnya perlu mengaplikasikan penggunaan teknologi ini
dengan lebih berkesan dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Sebagai
contoh penggunaan Ipad, Smart Phone dan Tablet dapat dimanfaatkan dalam
pengajaran di dalam kelas sebagai alat yang praktikal dan dapat menggantikan papan hijau yang agak
mengganggu masa interaksi bersama pelajar.
Teknologi ini dapat digunakan sepenuhnya dengan
menggunakan aplikasi khas seperti Kamus, Quick Office (word/excel/power point),
YouTube (Video tayangan) dan sebagainya. Alat seperti Ipad, Iphone, Galaxy
Tab, Galaxy Note dan tablet dapat menggunakan capaian terus internet melalui kad
sim (data Internet) atau wifi yang memudahkan guru-guru untuk mencapai maklumat
secara terus dan cepat untuk menunjukkan contoh gambarajah, video dan
sebagainya kepada para pelajar.
Alat ini juga dapat disambungkan kepada
projektor atau televisyen untuk tatapan para pelajar di dalam kelas secara
langsung. Penggunaan teknologi ini memberi suatu daya tarikan kepada pelajar
disamping dapat menjimatkan banyak masa untuk menulis dipapan hijau dan menunjukkan
contoh-contoh gambar rajah atau sebarang contoh yang terhad di dalam buku teks
dengan mencapai di dalam Google, Yahoo atau sebarang capaian maklumat jaringan
internet.
Jika perlaksanaan ini dapat dilakukan maka
tiada yang mustahil untuk kita melahirkan pelajar yang berkualiti dalam masa
terdekat juga secara tidak langsung sistem pendidikan yang lebih berkesan telah
tercapai.
# HUSMIRA HUSSIN ialah Ketua Penggerak GM1M Kelantan
contoh Penggunaan alat ini di dalam kelas http://www.youtube.com/user/cikguROMIE
ReplyDeletehttps://play.google.com/store/apps/details?id=com.appsbar.LKjMobile193851&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5hcHBzYmFyLkxLak1vYmlsZTE5Mzg1MSJd
ReplyDeleteaplikasi android percuma pertama untuk pelajar sekolah menengah di Malaysia
cikgu husmira...macam mana kita nak aplikasikan teknologi dalam pendidikan. Kalau buku rekodnya WAJIB diTULIS. ;)
ReplyDeleteKesedaran perubahan teknologi semasa memerlukan perubahan berperingkat dalam tempoh masa tertentu. Sememangnya telah dinyatakan dalam pekeliling bahawa dibolehkan membuat RPH dengan menggunakan sebarang teknolgi semasa.Rasional itu subjektif dan mempunyai pro dan kontra. Namun saya percaya setiap arahan itu telah dikaji sedalam-dalamnya mungkin untuk mendapatkan laporan yang lebih telus dan holistik untuk kebaikan bersama serta bebas dari unsur plagiat. Itu pandangan dari saya yang daif dan masih meneroka.. ;) Husmira
ReplyDelete