Tuesday 29 January 2013

SESI SOAL JAWAB GM1M SARAWAK BERSAMA TIMBALAN PERDANA MENTERI

JAWAPAN TPM UNTUK GURU MUDA
HIMPUNAN GURU MUDA 1 MALAYSIA (GM1M) ZON SARAWAK
LAPORAN LANGSUNG DARI BILIK WAWASAN, SMK SACRED HEART, SIBU
29 Januari 2013 : 3.00 PM


KEHADIRAN SESI SOAL JAWAB BERSAMA TPM : 31 GURU MUDA DARI 31 PPD

Tan Sri Muhyiddin berdialog bersama 31 wakil guru muda.

RINGKASAN SOALAN 1 : Memohon kerajaan memberikan dana khas kepada GM1M untuk meneruskan agenda memacu PPPM dan menggerakkan aktiviti di peringkat daerah, negeri dan kebangsaan seterusnya selepas himpunan guru muda.

JAWAPAN TPM : Permohonan boleh dipertimbangkan dan akan dibincangkan selepas ini kerana kita ingin lihat dahulu 'framework'nya. Kita faham ada banyak idea dari guru muda dan memerlukan peruntukan untuk bergerak. 

RINGKASAN SOALAN 2 : Memohon kerajaan meluaskan peluang belajar kepada guru muda ke luar negara.

JAWAPAN TPM : Kerajaan memang menyokong usaha ini, sememangnya lebih pandai guru itu adalah lebih baik. Lebih ramai guru yang pakar lebih baik. Kita sentiasa menggalakkan guru terus belajar. Daripada ada ijazah pertama kita sambung ambil sarjana dan sebagainya. Permohonan ini akan kita panjangkan.

RINGKASAN SOALAN 3 : Mencadangkan pihak kementerian melindungi guru di pedalaman dengan skim insurans perlindungan yang sesuai.

JAWAPAN TPM : Cadangan ini sangat bagus. Kita boleh panjangkan cadangan guru muda ini sebagai satu insentif baru kepada guru pedalaman. Hanya untuk pedalaman. Kita akan bincangkan di peringkat kementerian selepas ini.

RINGKASAN SOALAN 4 : Memohon pihak kementerian membantu sekolah pedalaman yang kekurangan guru pakar. Ramai guru baru ditempatkan di pedalaman, mereka kurang pengalaman. Justeru, kami memohon guru pakar untuk datang membantu, contohnya ditempatkan sebulan di sekolah untuk membimbing guru muda yang kurang pengalaman.

JAWAPAN TPM : Perkara ini juga dibincangkan dalam PPPM 2013-2025 berhubung sokongan kepakaran kepada guru yang baru atau kurang berpengalaman. Cadangan itu akan dipanjangkan untuk tindakan selanjurnya oleh pihak kementerian.

RINGKASAN SOALAN 5 : Memohon kerajaan membantu sekolah yang ramai pelajar Cina di mana kelemahan Bahasa Melayu amat ketara.

JAWAPAN TPM : Pihak kementerian telah mendedahkan mengenai perkara ini dalam PPPM dan ada pihak yang berpandangan kelas peralihan perlu diteruskan dan kita kekalkan sistem kurikulum sedia ada di Sekolah Jenis Kebangsaan. Namun begitu, kita akan sentiasa mengikuti perkembangan ini, mungkin kelas pemulihan boleh diberi fokus bagi membantu pelajar yang bermasalah Bahasa Melayu ini.

# GM1M Online hanya memetik ringkasan soalan dan jawapan bagi memberikan input yang lebih pantas kepada Guru Muda semua.

No comments:

Post a Comment